Yerli ilaç üretimiyle cari açığı azaltacak
 Geçtiğimiz yıl 120 milyon dolarlık yatırımla hayata geçen ve 5 yıl sonunda Türkiye’nin 5’inci büyük ilaç üreticisi olmayı hedefleyen Pharmactive, üretiminin yüzde 25’ini ihraç ederek sektöründeki cari açığı da kapatmayı hedefliyor.
İnşaat, enerji, perakende, ecza dağıtım alanlarında faaliyet gösteren Saya Grup, şimdi de Pharmactive markası ile ilaç üreticisi oldu. 65 bilim insanının araştırma geliştirme çalışmalarını yürüttüğü şirketin 5 yıl içinde Türkiye’deki ilaç üreticisi firmaları arasında ilke 5’e girmeyi hedeflediğini söyleyen Pharmactive Genel Müdürü Köksal Ülgen “Kanser, biyoteknoloji, hormon ürünleri gibi katma değeri yüksek ilaçları Türkiye’de kendi bünyemizde üreteceğiz. Böylece cari açığa ciddi etki yapan ilaç ithalatının azaltılmasına katkı yapmış olacağız. Çünkü Türkiye’nin 4.5 milyar dolar ilaç ithalatına karşılık, yaklaşık 820 milyon dolar ihracatı bulunuyor” dedi.
- Önce kısaca Saya Grup’u anlatır mısınız?
1953 yılında Abdulkerim Sancak önderliğinde ticaret hayatına başlayan Sancak Ailesi, 1987 yılından itibaren Es Ecza, Esko İtriyat, Hedef Ecza ve Sancak Ecza’yı kurdu. 2001 yılında Avrupalı sağlık ürünleri dağıtıcısı Alliance Boots ile stratejik ortaklık yaparak Hedef Alliance adını aldı. Abdulrezzak Sancak ve kardeşleri, 2006’da Saya Grup’u kurdu. İnşaat sektörüne 2006 yılında Folkart markası ile giren Saya Grup, elektrik motor üreticilerinden biri olan Volt Elektrik Motorları’nı ve kalıp ve yedek parça üreticisi Voltsan’ı bünyesine kattı.

- Yaklaşık 30 yıldır ilaç geçmişi olan bir şirketin tecrübesini son yatırımla üretime taşıdınız.
Geçen yıl Çerkezköy Organize Sanayi Bölgesi’nde 108 bin m2’lik arsa üzerinde bir fabrika kurduk. 120 milyon dolarlık bir yatırımla hayata geçen Pharmactive, şu anda bile 350 firma arasında 40’ıncı sırada yer alıyor. Yıllık 330 milyon kutu üretim kapasitesine sahip bu tesis hem yurtiçi hem yurt dışı için üretim yapacak. Burada tablet, film tablet, draje, kapsül, granül süspansiyon, efervesan tablet, şurup süspansiyon, losyon sprey, merhem, krem, jel ürünleri üretiyoruz. Bunlar gastroenteroloji, göğüs hastalıkları, kardiyoloji, nöroloji, pskiyatri, üroloji, kulak burun boğaz, pediatri, iç hastalıkları ve dermatoloji alanındaki ürünler. Yıl sonunda 20-25 milyon kutuluk bir satışa ulaşmış olmayı planlıyoruz.
- 5 yıl sonunda şirketi nerede konumluyorsunuz?
Pharmactive, faaliyetinin beşinci yılında, 300 milyon dolar ciroyla Türkiye’nin en büyük 5 jenerik ilaç firmasından biri olmayı hedefliyor. Tüm etaplar tamamlandığında, toplam yatırım maliyeti 200 milyon doları bulacak. Ar-Ge üssümüz için ilk etap yatırımımız 20 milyon dolar, ikinci etap ile birlikte Ar-Ge yatırımımız 35 milyon dolara ulaşacak. 2 bin kişiye de istihdam sağlayacağız.
- Üretimle beraber ihracata da başlayacaksınız. Hedefte hangi ülkeler var?
Orta vadede ciromuzun yaklaşık yüzde 25’ini ihracat faaliyetleri ile sağlamayı, ilaç sektörünün ve dolayısıyla Türkiye ekonomisinin cari açık düzeyini azaltmayı hedefliyoruz. İlaç sanayi dış ticarette cari açığa katkı sağlayan bir sektör. Türkiye’nin 4.5 milyar dolar ilaç ithalatına karşılık, yaklaşık 820 milyon dolar ihracatı bulunuyor. Her bölge ve ülke için ayrı stratejilerimiz var. Bazı ülkelere kendi satış ağımızı kurarak bazılarına ise isim hakkı satarak var olmayı planlıyoruz. İlk gideceğimiz bölge Ortadoğu ve Balkanlar olacak, sonra Avrupa ve ardından da ABD gelecek.

- Özellikle ihracat faaliyetlerini karşılaması açısından yatırımlar sürecek mi?
Hedefleri gerçekleştirmek için 50 bin metrekarelik bir boş arazimiz var burada. Yeni üretim gruplarında ürün geliştirme yapacağız. Bunlar arasında hormon, onkoloji ve biyoteknoloji ürünleri yer alacak. Tesis kapasitesi planlanırken hem kendi ürünlerimiz hem de ihtiyacı olan firmalara fason üretim hizmeti verilmesi düşünüldü. 2. etap tamamlandığında ise 3 vardiyada yıllık 500 milyon kutunun üzerinde üretim kapasitesine sahip olmayı hedefliyoruz. Ancak bunlar hemen olacak yatırımlar değil tabii.
- Satın almaların yoğun yaşandığı bir sektörde faaliyet gösteriyorsunuz. Siz de böyle bir oluşumun içinde olur musunuz?
Sektörde çok sayıda el değiştirme oldu, yerli firmalar yabancı firmalara satıldı. Bu böyle devam edecek çünkü Türkiye yabancılar için cazip gelişen bir ülke. Biz de Deltavital adlı firmayı satın aldık, yani hem organik hem inorganik büyümeyi hedefliyoruz. Dolayısıyla bu tür fırsatlara hem içeride hem dışarıda bakmaya devam ediyoruz.
- Sektör hakkında neler söylersiniz?
Türkiye, ciro bazında dünyanın 13’üncü, Avrupa’nın ise 6’ncı büyük ilaç pazarına sahip. Türkiye’de ilaç pazarı, 2011 yılı itibariyle imalatçı fiyatları ile 9.1 milyar dolar ve 1.75 milyar kutu büyüklüğüne ulaştı. Sektör kutu bazında 2011 yılı sonu itibariyle yüzde 4’lük bir büyüme gerçekleştirdi.  
Bu sektörde üretmenin yükü ağır
 
Biyoteknoloji, plazma ve kanser ilaçlarını üretmek kolay değil. Bunlar tek başına bir firmanın üreteceği ürünler değil, uzun soluklu yatırımlar. Önce ithalat, sonra ortak üretim ve yeni ürün geliştirip kendimizin üretimi söz 
konusu olacak. Adım adım gidecek. Bu konuda Bakanlık, firmaları yerli üretim konusunda desteklemeli. Gelişmiş ülkelerde bu böyle. Devlet, üniversite va sanayici iş birliği içerisinde olmalı. 70 milyon 
euro’luk bir biyoteknoloji ürününün üretim yükünü bir jenerik firmanın alması çok zor olur.
 
Sakızdan daha ucuz ilaçlar var
 
Fiyatların bakanlık tarafından düşürülmesi bazı ilaçlar için gerekliydi belki ama bazı ürünler için ciddi zarar verdi. Sektörün büyümesi ve yeni ürün geliştirmek için biraz daha fiyat stratejisinin rekabetçi olacağı şekilde belirlenmesi lazım. Aksi taktirde yabancı firmaların piyasadaki payı artar ve yerli üreticiyi öldürür. Piyasada sakızdan ucuz olan ilaçlar var. 
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.