loading...
Öncelikle ülke olarak oldukça zor günler geçirmekteyiz. Son günlerde gelen art arda şehit haberleri hepimizi derin bir üzüntüye boğmuştur. Aziz şehitlerimize Allah’tan rahmet, ailelerine ise sabır diliyorum. 

Ülke olarak içinde bulunduğumuz bu zorlu süreç hepimizi üzdüğü gibi yoğun bir stres altına da sokmuştur. Peki nedir bu stres? Ne gibi etkileri vardır? Stresten kurtulmanın yolları nedir? Stres durumunda nasıl beslenmeliyiz?

Stres, çevre şartlarına bağlı olarak fiziksel yorgunluk, duygusal yoğunluk vb. durumlarda vücutta hormonal dengenin değişmesine bağlı olarak vücut direncinin azalmasıdır. Stres anında kortizol, adrenalin gibi yaklaşık 30 hormonun salgısı artar. Bunlardan kortizol stres hormonu olarak da bilinir. Sık sık yaşanan stres vücudun hormon dengesinin değişmesini sürekli hale getireceğinden vücutta kronik hastalıklara ve kalıcı hasarlara neden olabilmektedir. Kortizol salgısının artması vücudu tehditlere karşı savaşmaya hazırlar ancak kanda kortizol seviyesinin uzun süre yüksek kalması çeşitli sorunlar ortaya çıkarmaktadır.
Bunlardan en sık görülenleri;
-İmmün sistemin zayıflaması,
-Kan şekeri dengesizliği,
-Aşırı kilo alımı,
-Karaciğer ve göbek bölgesi yağlanması,
-Kan şekerinin yükselmesi.

Stres sırasında kortizol tehlikeyle savaşmak veya ondan kurtulmak için ekstra bir enerji oluşturmak ister ve bunun içinde fazla yağ yakımını uyarır. Genellikle insanlar stres ve sonrasında vücutta artan kortizol üretimine aşırı yemek yiyerek cevap verir. Stres sırasında alınan aşırı kiloların sebebi kortizol değil bu davranıştır. Bu durumun tam tersi yani yemek yememe ve buna bağlı olarak aşırı kilo kaybı gibi örnekler olsa da genel olarak stres anında kilo alımı görülmektedir. Peki stres anında neden aşırı yemek yeme eğiliminde oluyoruz? 
Stres anında kortizol üretimine bağlı olarak kan şekeri yükselmektedir. Buna bağlı olarak insülin salgısı artar ve kandaki yüksek insülin kan şekerini aniden düşürür. Bu durum kişide yemek yeme dürtüsü oluşturmaktadır.

Stresin etkilerinden bir diğeri ise adrenalin salgısının artmasıdır. Adrenalin artışına bağlı olarak gereksiz yere kalp atışının hızlanması, nabız hızının artması, kan basıncının artması, dolaşımda glikoz ve yağın tam olarak metabolize edilememesi sonucunda yağların damarlarda plakalar halinde birikmesi felçlere, kalp krizlerine neden olabilmektedir.

Vücudumuzda bu kadar önemli etkilere hatta ölümcül kronik hastalıklara neden olan stres ile nasıl başa çıkabiliriz? Stres anında nasıl beslenmeliyiz?
Yeterli ve dengeli beslenme, düzenli ve yeterli alınan uyku, vücudu rahatlatacak egzersiz veya hareketler, pozitif düşünce stresle başa çıkabilmek için oldukça önemlidir. Stres anında beslenme ile ilgili bazı önemli noktalar ise şunlardır:
Magnezyum; antistres mineral olarak da bilinir. Sinirlerin ve kasların rahatlamasında önemli bir mineraldir. Et, süt, balık, yumurta, kuru baklagiller, fasulye, tam tahıllar ve badem önemli magnezyum kaynaklarıdır.
B grubu vitaminleri; enerji üretimi ve metabolik işlemlerin desteklenmesinde oldukça önemlidir. Aşırı stres ve immün sistemin güçlendirilmesinde beslenme desteği olarak kullanılabilir. Süt, peynir, yoğurt, tahıllar, kuru baklagiller, yeşil yapraklı sebzeler, karaciğer önemli b grubu vitaminleri kaynaklarıdır.
C vitamini; adrenalin hormonunun üretiminde c vitaminine ihtiyaç duyulur. Aşırı stres halinde adrenalin seviyesinin artmasına bağlı olarak c vitaminine olan ihtiyaç da artmaktadır. Portakal, limon, kivi, brokoli, biber, maydanoz, patates önemli c vitamini kaynaklarıdır.

Ayrıca havuç, sarı-turuncu meyvelerde bulunan beta karoten, koyu yapraklı sebzelerde bulunan folik asit, deniz ürünleri, kırmızı et, badem, cevizde bulunan çinko stres sırasında zayıflayan immün sistemin önemli destekleyicileridir. Tatlı krizlerine ise düşük kalorili tatlılar hazırlayarak son verebilir ve  mutluluk hormonu serotonin seviyesini arttırabilirsiniz.

Sağlıklı Günler…

Dyt. Doğan Can GÜNER  
dogancanguner@windowslive.com
loading...
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.