loading...
Kabızlık durumu barsak hareketlerinde zorluk, dışkı geçişinin ağrılı olması ve tuvalete çıkışın uzun süre olmaması durumu olarak adlandırılabilir. Kabızlık birçok nedeni olabilen bir rahatsızlıktır ve birçok hastalığında belirtileri arasındadır. Sağlıklı bireylerin günde bir kez ile haftada en az üç kez dışkılaması kalın bağırsağın işlevini sağlıklı bir biçimde sürdürmeye devam etmesi açısından önemlidir.
Kabızlığın nedenleri nelerdir?

Kabızlığın nedenlerine baktığımızda yeterli sıvı tüketilmemesi, yetersiz posa alımı, yeterli egzersiz yapılmaması, alkol tüketimi, hormon bozukluğu, bağırsaklardaki iltihabı bir durum, depresyon ve demir eksikliği gibi durumlar en başta gelmektedir. Belirtilerin şiddetini azaltmak ve tekrarlanmasını önlemek için yaşam tarzının ve beslenme alışkanlıklarının değiştirmesinde fayda vardır.
 
Güne 1 bardak ılık limonlu su ile başlayın.

Sabah aç karnına ılık su içmeyi deneyebilirsiniz. Ilık su, bağırsak peristaltizmini uyarır. Günde 2-2.5 lt. su tüketilmelidir. Su sindirimi hızlandırıcı, barsak hareketlerini kolaylaştırıcı etkisinden dolayı kabızlığı önlemede en önemli faktörlerden biridir. 

Posadan zengin yiyecekler tüketin.

Meyveler: Elma, mandalina, armut, portakal, kuru erik, kayısı, kuru üzüm, hurma.
Sebzeler: Brokoli, brüksel lahanası, lahana, havuç, ıspanak, kabak, börülce, barbunya, karnabahar, kuşkonmaz, bezelye, domates, kereviz, enginar.
Ekmek, tahıllar, kurubaklagiller: Barbunya fasülyesi, nohut, mercimek, yulaf ezmesi, çok tahıllı ekmekler, tam buğday ekmekleri, tam çavdar ekmeği, bulgur, esmer pirinç, kinoa.
Yağ tüketimine dikkat edin. 

Yemekler ve salatalarda  ya da bazı besinlerle yeterli yağ alımı sağlanmalıdır. Fazla yağ tüketimi şişmanlığa yol açabileceği gibi az yağ tüketimi de kabızlığa yol açabilir. Kullanılan yağın kalitesine önem verilmeli salatalarda sos yerine zeytinyağı kullanılmalı, günlük beslenme örüntümüze mutlaka fındık, ceviz gibi bitkisel yağlar eklenmeli, mutlaka zeytinyağlı sebze yemekleri tüketilmelidir. Gün içerisinde bir ara öğün olarak 10-15 adet fındık, badem, ceviz, antep fıstığı tüketmek hem alınması gereken lif miktarını artıracak hem de yararlı yağ asitleriyle barsak hareketlerini hızlandıracaktır.
Öğünlerinizi atlamayın.
Sık sık azar azar beslenilmelidir. (5- 6 öğün gibi). Lokmalar iyice çiğneneli, yemekler acele edinilmeden yenilmelidir. 

Fiziksel aktivitenizi arttırın. 

Düzenli egzersiz yapın. Fiziksel aktivitenin artması, kalın bağırsak hareketlerinin düzenli olmasında etkilidir.  Günde en azından yarım saatlik yürüyüşün bile etkisini göreceksiniz. Yatak içinde hareketsizlik söz konusu ise (hastalık vb. durum) yatakta yapılabilecek, özellikle karın kaslarını çalıştıran pasif hareketler yapılmalıdır. 
Sigara ve alkol tüketmeyin.
Nikotin ve alkol bağırsak hareketlerini negatif etkilemektedir. 

Sağlıksız yiyeceklerden uzak durun

Kızartma, hamurişi, fast food tarzı yiyeceklerden uzak durun, kola, kahve ve çay tüketiminizi azaltın, şeker ve şekerli yiyeceklerin kabızlığı tetiklediğini unutmayın.
Probiyotik yoğurt ve kefir tüketin.
Bağırsak florasına olumlu etkilerinden dolayı probiyotik yoğurt ve kefiri kabızlık çeken kişilerin mutlaka yaşamlarının vazgeçilmez bir parçası olarak görmeleri gerekmektedir.
Kabızlıkta çözüme hemen ulaşmak için laksatif içerikli ilaçlar, sinameki içerikli bitki çayları ve lavman doktora danışılmadan kullanılmamalıdır. Çünkü bu ilaçların uzun süre kullanımı barsak tembelliğini oluşturacaktır.
loading...
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.