loading...

Havaların soğumasıyla birlikte grip, soğuk algınlığı ve bronşit gibi pek  çok üst solunum yolları hastalıkları kendini göstermeye başlamaktadır. Aynı zamanda  vücut direncinin düşmesi  vitamin ve mineral ihtiyacımızı 2 katına çıkartmaktadır.  Bu durumda sağlıklı bir kış mevsimi geçirmek için vücudun bağışıklık sistemini biraz daha kuvvetlendirmek gerekir.

Kış sebzeleri hem vitamin ve mineral ihtiyacımızı karşılıyor hem de bizi hastalıklara karşı koruyor. Sebzelerde bulunan antioksidanlar, hastalıklara karşı vücudumuzun savunma mekanizmasını güçlendiriyor. Ayrıca sebzeler, içerdikleri posa ile bağırsak faaliyetlerini artırarak kabızlığı engelliyor ve midede belli bir hacim kaplayarak uzun süre tok kalmamızı sağlıyor.

Kış sebzelerini ve faydalarını gelin hep birlikte öğrenelim.

Brokoli : Brokolinin faydaları saymakla bitmiyor. 30 gram brokoli günlük c vitamini ihtiyacımızı karşıladığını biliyor muydunuz? Bağışıklık sistemini kuvvetlendirir. İçerdiği yüksek kalsiyum sayesinde kemik sağlığını korur. İçerdiği potasyum sayesinde sinir sistemi destekler. Magnezyum ve kalsiyum ile tansiyonun dengede tutulmasını sağlar. İltihap önleyicidir. Sindirime yardımcıdır. Hücre yapısını koruyarak vücudu kanser gibi hücre yapısını değiştirerek ilerleyen hastalıklara karşı koruma sağlıyor.                            

Karnabahar : A, B1, B2, C ve E vitaminlerini içerir. Kalsiyum, potasyum, fosfor, magnezyum açısından zengin bir sebzedir. Mide rahatsızlıklarına karşı koruyucu etkisi vardır. Vücudu toksin maddelerden arındırır. Özellikle karaciğeri toksinlerden temizler. İyi bir folik asit kaynağıdır. Kalp hastalıklarına karşı koruma sağlar. Obezite riskini azaltır.

Pırasa : Sindirimi düzenleyen ve besin lifi bakımından da oldukça zengin olan pırasa A, C, K ve B6 vitaminleri için çok iyi bir kaynaktır. Pırasanın tek dezavantajı yüksek oranda sodyum içermesidir. Güçlü bir antioksidandır. Kemik sağlığı ve kan akışının düzenlenmesinde önemli bir rol oynayan K vitamini pırasada bol miktarda bulunmaktadır. Pırasada bulunan “lutein ve zeaxanthin” adlı bileşenler göz hücrelerini oksidadif strese karşı korumaktadır.

Ispanak : A, C , E ve B grubu vitaminleri ile demir, magnezyum, fosfor ve iyot açısından değerli bir sebzedir. Sindirimi kolaylaştırır. İdrar söktürücüdür. Sinirleri yatıştırır. Ispanak kanser, kalp damar hastalıkları. Soğuk algınlığı ve göğüs hastalıklarına da faydalıdır. İyi bir demir kaynağıdır fakat ette bulunan demir kadar biyoyararlığı yüksek değildir. Kemik ve dişleri güçlendirir.

Kereviz : A, C, E ve B grubu vitaminlerinin yanı sıra potasyum, kalsiyum, folat ,çinko ve demir açısından da değerli bir kış sebzesidir. Yüksek miktarda çözünür lif içeren kereviz sindirime bağlı kabızlık gibi sorunların giderilmesinde önemlidir. Güçlü bir idrar söktürücü olan kereviz vücudu toksinlerden temizler ve vücudu ödemden kurtarır.

Havuç: A, B1, B2 vitamini ve lif kaynağıdır. Güçlü bir antioksidandır. Karaciğerin safra salgılamasına ve kolesterolü dengelemesine yardımcıdır. Glisemik indeksi yüksek bir besin olduğu için şeker hastaları kontrollü yemelidir. Mide ve bağırsak rahatsızlıklarına iyi gelir. Ayrıca havuçta bulunan beta karoten A vitaminine dönüştüğünde gözlerin ışığı ayarlama fonksiyonunu korur ve gözlerin nemli kalmasını sağlayarak göz kuruluğunu önler.

Bürüksel lahanası : İçerdiği A, C, E vitaminleri gibi antioksidan maddeleri ile kalp hastalıklarına yakalanma ve kalp krizi geçirme riskini azaltır. Akciğer , mide- bağırsak ve kolon kanseri riskini önler. Yüksek potasyum içeriğinden dolayı tansiyonu düşürür ve belli bir dengede tutar.

Feride ŞİMŞEK
Beslenme ve Diyet Uzmanı

loading...
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.